Black Crypt by Raven Software - AMIGA ´92

Jakmile jsme dorazili do krajů Temných válek a po dlouhém hledání nalezli pohřební kryptu Čtyř hrdinů, zjistili jsme, že jsme nebyli první.

...

Pečeť byla porušena, dveře násilím vypáčeny. Jen hromady povalujících se kostí a artefaktů zde zůstaly jako vizitka po nezkušených dobrodruzích, kteří se snažili odhalit tajemství krypty. Snad nám jejich zbraně a deníky pomohou přežít v temnotách

ČER KRYPTY

Tak, dneska bych velmi rád napsal pár řádků o opravdové klasice, o klasice s velkým K, o hře s tajemným názvem Black Crypt. Cože ? Vy jste o této hře ještě neslyšeli ? Ne, ne, to mi nenabulíkujete. Black Crypt přece misí znát každý, vždyť to je základní škola všech dungeonistů, kryptomilů a eRPéGéčkářů. No ano, samozřejmě že i pro mě. Black Crypt byla totiž jedna z prvních her, kterou jsem si na své tehdejší mašině AMIGA 500 zahrál. Bylo to pro mě něco zcela nového, byla to brána do jiného světa, brána do jiné reality, do světa dávno zapomenutého - do světa válečníků, kleriků, druidů a mágů, do světa temnot a zla do světa magie a hrdinů ... Black Crypt byl pro mě zcela novým žánrem (tak se nedivte, že to ve mě zanechalo takový silný zážitek :o)), na ZX Spectru jsem se s něčím takovým nikdy nesetkal, to byly samé hopsačky, střílečky a podobně.

Líbil se vám Dungeon Master I + II ? Série Eye of the Beholderů ? Pak věste, že se vám tato hra bude líbit také. Proč ? Protože všechny tyto hry mají společných tolik prvků, že to prostě ani jinak nejde. Já si navíc dovoluji tvrdit, že právě Black Crypt tvoří jakýsi vrchol pomyslné pyramidy všech těchto typů dungeonů. No uznejte sami, obě dříve uvedené hry jsou svým způsoben "dokonalé" ale... ...ale  nesahají Black Cryptu ani po kolena ! (no, ten DM II tak někam k pasu ... ). Black Crypt má na svou dobu až neuvěřitelnou grafiku, jenž by mu mohly závidět i leckteré dnešní "výtvory" (třikrát hurá bratřím Raffaelovým, mistrům grafikům). Kam se hrabe celá série Beholderů a o DM 1 raději ani nemluvě. Hra je i překvapivě dobře nazvučená, člověk slyší přesně to, co potřebuje. Když do výklenku vložíte předmět který tam nepatří, tak se nic nestane, ale pokud tam dáte ten pravý, tak to cvakne (uff, některé věty mají opravdu hodně významů ... ) a vy víte, že cesta dál je volná.

Tak tenhleten krasavec nosí na svém krku klíč, který nutně potřebuji. No, dobrovolně mi ho asi nedá ...

Jak už to u těchto typů her bývá, i ve světě Black Cryptu je vašim úkolem vycvičit, zocelit a vyzbrojit skupinu čtyř hrdinů, probít si cestu na samé dno Černé Krypty, najít čtyři mocné artefakty a s jejich pomocí svést závěrečný souboj s bossem nesoucím honosné jméno Esoroth. Ke splnění tohoto nelehkého úkolu máte k dispozici dobrodruhy čtyř profesí: (konstantní - nelze je změnit)

Válečník: je mistrem v boji na krátké vzdálenosti, žádná kovová zbraň ani zbroj mu není cizí a umí používat dvě zbraně najednou.

Kněz: je mistrem v léčení nejrůznějších typů zranění, nemocí a v případě potřeby dokáže vykouzlit magickou potravu. Umí také velmi dobře používat "tříštivé" zbraně, jako jsou kladiva, palcáty a podobně.

Druid: specialista na přežití a orientaci v přírodě. Mistr v ovládání luku a ani mocná magie mu není cizí, dokáže rozluštit kdejaké runy ...

Mág: mistr "útočné" magie. Dokáže svými firebally usmažit každou ludru,dokáže odčarovat nejrůznější typy magických basriér a umí také velmi dobře vrhat nože.

Aůůů. Kdo by to do té stěny řekl. Před chvíli to byla jen taková obyčejná stěna a teď ...

Každý hrdina má i své atributy jako je síla, obratnost, moudrost, atd.  Ty si můžete nastavit na začátku při generování postav, ale dají se také zvyšovat v průběhu hry. Stačí najít nějaký z výše uvedených symbolů, použít ho v inventáři na to správné místo a je to. Nechybí ani hit - pointy a množství získaných zkušenostních bodů.

Strýček Sam ...

Pokud chcete ve hře uspět, budete se muset naučit požívat i magii. Ta je rozdělena do tří skupin, pro každého člena vašeho týmu je jiná (mimo válečníka, samozřejmě). Kouzla jsou zapsána v knihách, které mají pět stran. Na každé straně jsou čtyři kouzla. To nám dává k dispozici 20 kouzel na postavu, což je docela bohatý arsenál. Jelikož na začátku hry umíte jen kouzla z první strany,  je zapotřebí se nějakým způsobem naučit i ty ostatní. To probíhá tak, že když se vám podaří najít nějakou opuštěnou magickou knihu, prostě ji vezmete a vložíte do té své. Vždy se tak naučíte čtyři nová kouzla. Ovšem né všechna kouzla která umíte, budete moci požívat. Některá vyžadují, aby vaše postava nejprve postoupila na danou úroveň a teprve pak se vám tato kouzla zpřístupní. Ale dříve než můžete začít kouzlit, musíte si nejprve kouzla zapamatovat. A to tak, že si v inventáři v magické knize nalistujete ta pravá kouzla a nacvakáte si je "do paměti". Každá postava si může najednou zapamatovat jen pět kouzel, takže je zapotřebí dobře vybírat. Jakmile kouzlo použijete, trvá nějakou dobu (podle výšky vašeho levelu) než ho budete moci použít znovu. A jak kouzla vypadají ? Jednoduše efektně (obzvláště takové kouzlo Death Storm, moje oblíbené ... ). Když je porovnám se sérií Beholderů a DM, no schválně, hádejte kdo je vítěz !

To co právě vidíte je neviditelná obluda. (?)

Inventář je v Black Cryptu velmi povedený. Každý člen party může nést několik batohů, truhliček a nejrůznějších kufříků. To samé platí také o tom, co můžete na svého hrdinu navléknout. Ten může na sobě nést dvě vrstvy oblečení (pokud nepočítám prsteny, náhrdelníky atd.) a to spoďáry a brnění. Brnění je rozděleno na horní a dolní část, nechybí ani helmy, rukavice, boty a opasek.

Inventář a studánka. Co dodat.

Samozřejmostí je i to, že svou partu musíte taky krmit a starat se o to, aby měli čím uhasit svou žízeň. Teda alespoň po nějakou dobu. Kouzlo na vytvoření jídla získáte celkem brzo, ale s vodou je to už horší ... Naštěstí jsou v dungeonech studánky, kde si můžete naplnit své měchy až k prasknutí. Každý se také samozřejmě čas od času potřebuje vyspat. Je také velmi rozumné nechat někoho hlídat. Člověk nikdy neví, jaká potvora na něj může z temnot vyskočit ...

U svatého Runeteka, co je proboha tohle !

Při vašem putování na vás čeká spousta úkolů, pastí, magických bariér a překážek, které musíte pro další postup ve hře nějak překonat. Pasti musíte nejdříve detekovat, potom je teprve můžete stejně jako nejrůznější bariéry odčarovat. Každá bariéra má svoji úroveň magické síly, to znamená, že pokud jí budete chtít odčarovat, musí vaše kouzlo mít alespoň stejnou nebo vyšší úroveň (čím větší je level hrdiny, tím jsou kouzla silnější). Často tak budete muset používat kouzla ze svitků, jelikož právě ty mívají velmi vysokou magickou úroveň.

Tak tohle je jedna ze smrtících pastí. Ještě jeden krok a  ...

Dungeony jsou samozřejmě obydlené nejrůznějšími obludami a příšerami. A ty ze světa Black Cryptu jsou dosti exotické a nemívají příliš často humanoidní podobu. Každou úroveň obývá někdo jiný a každý typ luder má své specifické chování. Když potkáte zloděje, tak si můžete být jistí, že vám něco ukrade. Umí to totiž mistrovsky. Chodí si takhle ve stínu (není vidět), z ničeho nic se objeví přímo za vámi, vytrhne vám z rukou zbraně a zase zmizí někde do stínu. Někteří nepřátelé na vás útočí hlava nehlava, jiní se chovají zcela jinak. Tak například jisté neviditelné příšery na vás nezaútočí vůbec, pokud je nebudete ničím ohrožovat. To znamená, že pokud v rukou nebudete mít žádné zbraně, nechají vás na pokoji. Někteří nepřátelé se v případě většího poranění snaží zdejchnou někam do úkrytu, no a jiní bojují až do úplného konce. Co se týče obnovování padlých protivníků, tak dle vlastního pozorování mohu usoudit, že je minimální. Jen sem tam se nějaký ten slabší nepřítel obnoví, takže se vám nestane, že na vás zaútočí nějaká silná obluda z již vyčištěných prostor dungeonu.

Uhhhh ! Beholder ! Tak toho bych venku potkat nechtěl ...

To, co u těchto typu her velmi často chybí, je automaping. V Black Cryptu je automaping vyřešen pomocí kouzla "Wizard Sight". Pokud toto kouzlo začarujete, objeví se pod jménem vaší postavy malá žlutá pyramida, která signalizuje, že kouzlo je aktivní. Pokud na ní kliknete kurzorem, zobrazí se vám mapa. Na mapě je zmapováno jen to, kudy jste již prošli a měli při tom aktivováno mapovací kouzlo. Mapují se jen "velké" objekty, jako jsou schody, sloupy a studánky, na tlačítka nebo truhly můžete klidně zapomenout, stajně tak jako možnost vpisování vlastních poznámek (a nebo vytáhnout čtverečkovaný papír a nakreslit si mapy svoje, tak jako za starejch časů :o)).

Zmínil jsem se o mapě ? Tak ta vypadá takhle.

Z mágova deníku: Dnes jsme sestoupili do pohřební síně čtyř hrdinů. Naděje, že konečně najdeme to pro co jsme přišli se rozplynula jakmile jsme objevili hrobku mocného válečníka Runeteka. Kosti jeho svatého těla byly roztroušeny všude kolem. Bohužel, stejný osud potkal i jeho tři přátele. Jejich hrobky byly vykradeny a jejich mocné artefakty odneseny bůhví kam. U jedné z hrobek jsme nalezli zkrvavený svitek. Jeho text byl napsán samotným Esorothem,  a jeho obsah vyplnil naše nejhorší noční můry. Esoroth již není sám. Podmanil si čtyři posluhovače a každému z nich dal do opatrování jeden z mocných artefaktů. Obávám se, že pokud chceme Esorotha porazit, budeme se muset nejdříve utkat s nimi ... Po krátkém průzkumu hrobky jsme za tajným průchodem objevili další schody ...

Tenhleten neživý drak hlídá schody do pohřební místnost. Věřte mi, že zabít ho znovu nebylo vůbec jednoduché.

Celkově mohu o Černé kryptě říci, že této hře není prostě co vytknout. Grafika je neuvěřitelná, zvuky perfektní, ale hlavně hratelnost, ta je totiž božská ! Takže pokud vám tenhle herní RPG skvost nějakým záhadným způsobem proklouznul mezi prsty, tak neváhejte a vrhněte se na něj ! Bezesporu nebudete litovat. Já osobně tuto hru považuji za jednu z nejlepších ve své třídě a proto nemohu hodnotit jinak než tak jak jsem hodnotil.

Hodnocení 99,9 ze 100

Hodně štěstí při bloudění temnými kobkami, a ať vaše kroky vedou co možná nejkratší cestou k některému z těchto mocných artefaktů:

-        -        -