AMBERMOON by THALION - AMIGA ´92

       Vítejte ve světě hrdinů,kouzel a magie. Přišel čas, aby se z chlapce stal muž a z muže hrdina ...

    Můj nejdražší vnuku, prosím pojď blíže a naslouchej bedlivě mým slovům, Musím ti říci  něco moc důležitého, než vstoupím do říše mocného BALA...

Tak tady to vše začíná.

    Musím ti říci příběh, musím ti přidělit úkol,tak pečlivě poslouchej. Když jsem byl právě ve tvém věku, můj život byl velmi těžký, mí rodiče byli zabiti potulnými Orgy a já zůstal úplně sám. Pár dní po pohřbu mých rodičů jsem se rozhodnul stát se dobrodruhem a tak jsem navštívil Lorda Karwaina, vládce Twinlake, který mě dal můj první úkol. Jakmile jsem jej úspěšně splnil, Karwain mě řekl, že Shandra, mocný mág, má nějaké potíže a hledá skupinu odvážných lidí. A tak jsem tedy navštívil Shandra. Co následovalo potom, můj synovče, jsi už mnohokrát slyšel ve vyprávěních a v písních bardů. Ale to že já jsem byl ten, kdo kdysi zachránil Lyramion před zlem jsem ti nikdy neřekl. Důvod, proč ti to vyprávím je, že se mě minulou noc Shandra zjevil v mém snu. V tom zjevení mě Shandra řekl, že temnota znovu pohlcuje naši zemi a snaží se zničit Lyramion ...

    Tak těmito slovy vás ve své chýši uvítá do světa Lyramion váš velmi starý a nemocný děda. Poví vám pár užitečných rad a naloží na vaše bedra nelehký úkol - najít mága Shandra. A že to bude úkol nelehký, na to můžete vsadit svůj krk. Budete muset projít velkou část Lyramionu, najít místo kde je Shandra pohřben a popovídat si se zjevením, které tam najdete. Ale tím nic nekončí, ale právě naopak vše začíná ...

Tak všechny tyto ostrovy můžete navštívit.

     Ambermoom je nepřímým pokračováním RPG hry Amberstar. Na import postav můžete s klidným srdcem zapomenout, děj se totiž odehrává o mnoho desítek let později a většina hrdinů už odpočívá v Balově říši. Přesto však je zde možnost navštívit jisté lokace i z dílu prvního a nějaké ty potomky hrdinů z Amberstaru potkáte také.

Armageddon ...

    Zatímco co Amberstar byl ještě po stránce grafické, technické ale hlavně hratelnostní velmi zaostalý, Ambermoon je dotažen k naprosté dokonalosti. Chodby již nejsou krokovací, ale jsou plně 3D (popravdě řečeno, mě osobně se více líbí pohyb po čtvercích a taková možnost zapnout si tento způsob pohybu by nebyla vůbec k zahození). A proč se vlastně k tak staré hře vůbec vracet ?

Tak je to zejména :

  1. JE TO RPG. Ano Ambermoon je RPG a to ne jen tak nějaké RPG.Dokonce se opovažuji tvrdit, že je jedno z vůbec nejlepších, jaké jsem zatím hrál (a věřte že už jich bylo požehnaně).

  2. Poutavý děj, dlouhá herní doba (jak jsem to hrál poprvé v němčině, tak mě to trvalo asi tak tři týdny pilného paření).  

  3. Čeká vás spousta úkolů na splnění.
  4. Tahové souboje.
  5. Dokonalá magie, hafo kouzel.
  6. Spousta povolání (dobrodruh, válečník, paladin, zloděj,zálesák, léčitel, alchymista, mystik a mág).

  7. Docela hodně statistik, identifikace předmětů ...
  8. Vycvičování a vyzbrojování postav.
  9. Na svou dobu nádherná ručně kreslená fantasy grafika.

  10. Celá planeta se dá prozkoumat včetně spousty měst, ruin a dungeonů. A to nemluvě že se podíváte i na jiné planety (a pokud se budete opravdu snažit, tak i do jiné dimenze ...)

  11. Nedá se to pokazit, to znamená že se vám nemůže stát,že když něco pokazíte, tak že už hru nedohrajete.

  12. Skvělý user-friendly interface včetně rozhovorů (dnes už je to běžné :o), ale v roce ´92 - no vzpomeňte si na sérii Ultim I-V).

  13. Automaping.
  14. Obchody.
  15. Ambermoon má více alternativních konců ...

  16. Spousta vychytávek, detailů a drobností, které než bych tady vypsal, tak bych zešedivěl.

    Po stránce pohybu je hra rozdělena do několika odlišně zpracovaných částí:

Pro pohyb po interiérech je zvoleno 2D zpracování.

Exteriéry jsou zpracovány také ve 2D ale z mnohem větší výšky.

No a dungeony jsou jak už jsem se zmínil ''plně'' 3D.

    Samozřejmě, že celou hru nebudete chodit pěšky, hned v prvním městě si můžete koupit koně a později i loď. Ale ve hře nechybí ani létající koště a ... (no přece si nemyslíte, že vám to vykecám).

 (z důvodu zkrácení délky obrázků jsem uříznul horní lištu s obličeji)

To by jste nevěřili, jaký problém bylo získat tenhle shnilý vor !

    Souboje jsou další nedílnou součástí hry a u Ambermoonu se povadly velmi. A věřte mi, že si jich užijete do sytosti, jelikož na vás číhají za každým druhým rohem. Do cesty se vám připletou ze začátku malí pavouci, ještěrky a zombíci,ale později se nevyhnete ani soubojům s draky či hydrami. Souboje jsou rozděleny na jednotlivá kola a když k nim dojde, zobrazí se vám zhruba tato obrazovka:

Bitva v plném proudu.

    Pak už jen stačí zadat jednotlivé příkazy členům vaší party a první kolo bitvy může začít. Bitva neskončí, dokud neleží vaší nepřátelé (nebo vy) na zemi v kaluži krve a nebo prostě z boje utečou.

   Ke každému RPG patří magie. Ambermoon nabízí 4 typy magie, každý tak po 30 kouzlech. Mág používá především kouzla útočná,léčitel kouzla léčivá, dobrodruh pomocí svých kouzel dokáže vylepšovat statistiky ovlivňující boj, dokáže zasytit hladové a třeba taky zduplikovat nějaký ten předmět (ano, čtete dobře. Některé předměty jdou opravdu zduplikovat, čili si můžete vytvořit jejich kopii - mimochodem, existuje vůbec nějaké jiné RPG, kde je toto možné ?) a alchymistova kouzla dokáží vše ostatní :o) ... Aby jste mohli používat nová kouzla, musíte je nejprve někde najít napsaná na nějakém tom svitku a potom se je někde na klidném místě pokusit zapamatovat. Když se to podaří, tak máte vyhráno. Když ne,svitek se zničí a vám nezbude nic jiného, než najít nějaký nový a nebo si to prostě LOADnout a zkusit to znova. 

Kouzlo (uf, jak by jste přeložili WHIRLWIND ?) mě dává pěkně na prdel !

   No co by to bylo za RPG bez pokladů ? A jak všichni dobře víte, tak každý velký poklad je ukrytý ve velké truhle s ještě větším zámkem. A na otvírání zámků je nejlepší kdo ? No přeci zloděj. Takový "velký" zámek se dá buďto ulomit pomocí paklíče, odborně vypáčit, nebo odemknout příslušným klíčem. Při odborném páčení je zapotřebí nejprve detekovat past, následně jí odstranit a teprve pak zámek otevřít. A pokud není váš zloděj dostatečně zkušený a selže při této proceduře v jednom z výše uvedených bodů, následuje spuštění pasti, což vede přímo ke smrti, nebo velmi ošklivému poranění všech členů party (záleží na výšce jejich štěstí, pokud mají kliku, vystřelený projektil/kouzlo je mine).

Copak asi je za těmito dveřmi ?

    Co by to bylo za chlapa bez pořádného frňáka a co by to bylo za RPG bez obchodů. Ano, ani obchody v Ambermoonu nechybí. Ať už jsou to obchody se zbraněmi nebo brněním, či s lektvary nebo kouzly. Pokud máte nějakou nepotřebnou výbavu, můžete jí klidně prodat v některém z obchodů. Při obchodování výše vaší charizmy ovlivňuje množství zlata, které dostanete za prodávané zboží. Zboží v obchodech je konstantní, co obchodníkovi prodáte, to se z obchodu neztratí a kdykoli si to klidně můžete jít zase koupit zpátky.

Obchodník "vydřiduch".

    Každá postava má své statistiky. Mezi ně patří Atributy, dovednosti, kondice a znalosti jazyků (tak o tomhle jsem se ještě nezmínil. V celém Lyramionu se hovoří celkem osmi jazyky a ne každá postava jich umí tolik, jako níže uvedený Nelvin). 

Mocný mág Nelvin.

    Neméně důležitý je také inventář. I tomu nelze nic vytknout. Vše je přehledné, brnění si oblečete prostě tak, že jej umístíte do okénka na příslušné místo a je to. Kam se hrabou inventáře v M&M 1-5 :o) Jak je vidět na obrázku dole, každý předmět má i svůj "kurzorový" název, což bezesporu potěší.

Efektně vybavený Paladin.

    Každý předmět lze identifikovat a to se člověk potom doví věcí ...

Valdynův náhrdelník.

   No a samozřejmě, že nechybí ani automaping. Teda mapují se jenom dungeony a města, mapa Lyramionu je součástí originálky :o). I zde je vše přehledné. Mapují se všechny důležité body, jako jsou schody, truhly a podobně. Ta důležitá místa jako jsou třeba obchody se (jakmile je najdete) označí malým bodem na mapě. Pak jen stačí zobrazit mapu a ať jste třeba na druhé straně města, stačí na onen bod kliknout a tradá, vaše parta se tam dopraví sama. Věřte že tato drobnost ušetří spoustu času. Pokud zakouzlíte nějaké to alchymistické kouzlo třeba DETECT SECRET, na mapě se zobrazí tajné průchody. To samé platí s ludrami a taky s obyvateli měst.

Mapa se spoustou truhel.

    Pro zdárné ukončení hry je zapotřebí si taky občas s někým pokecat. Ani rozhovorům nelze nic vytknout. Komunikujete klikáním na jednotlivá slova. Tato slova se vám postupně přidávají do slovníku. No prostě když potkáte a "prokecáte" někoho nového, do slovníku se vám přidají právě tato nová "důležitá" slova. Každého koho potkáte se můžete pokusit ukecat tak, aby se k vám přidal. Můžete mu nabídnou úplatek ve formě zlatých chechtáků, potravy a nebo mu nabídnete nějaký tem zajímavý předmět.  

Tak tenhle baron se ke mě určitě nepřidá.

A co říci závěrem ? No zase se budu opakovat a zase musím říci, že Ambermoon je dokonalý, ne-li přímo "boží" dílko od autorů Albionu. Dovoluji si tvrdit, že samotný Ambermoon je lepší než Albion a to je co říci. Je "návykový" a velmi, velmi chytlavý (no prostě chytne a nepustí, dokud to nedojedete). 

Bohužel co se týká dnešní doby, mohu jen konstatovat, že dneska už se tak skvělé RPGčka nedělají :o(((

Hodně štěstí při putování po zemích Lyramionských a ať vás Bala ochraňuje !

Hodnocení: 110 ze 100          


Linxy:

Oficiální stránka AMBERMOONu.

Pokud vás tato recenze zaujala a velmi rádi by jste si Ambermoon zahráli na svém PC a máte minimálně nějaký ten Celeron, stačí se podívat ZDE.

Y2K


Tak tolik už vás tady bylo.